Saturday 5 March 2016

Colectia de borcane.

Majoritatea hoarderilor sunt colectionari la origine. Dar poti fi colectionar si fara a fi hoarder (sau asa incearca unii hoarderi sa-si justifice conditia patologica :D)

Deci, ca sa definim diferenta intre colectionar si hoarder as zice ca hoarder-ul a pierdut sirul obiectelor pe care le detine, nu stie unde sunt si mai ales nu se bucura de ele in mod curent.

Colectionarul pe de alta parte, stie foarte bine ce are, ce nu are si isi doreste sa aiba :D si ce ar putea oferi la schimb din colectia lui pt ceace isi doreste (si nu are inca!). In plus, colectionarul isi expune colectiile (acolo unde e cazul), si se bucura de ele in fiecare zi.

Ok. Deci eu colectionez. Tot soiul de chestii. Am colectie de carti de bucate. Colectie de ceaiuri. Colectie de carti despre ceai. Colectie de ceainice. Mini-colectie de role de tapet si autocolant (pt proiecte de craft).
Dar de departe cea mai mare colectie  pe care o detin este cea de borcane. Ca definitie, in colectie intra doar "seriile", nu si borcanele disparate. Plus ca am anumite serii care nu imi plac, deci nici alea nu intra in colectie.


Deci, sa definim ce face un borcan sa fie "colectible":
1. Sa aiba o forma putin altfel, dar simpla.
2. Sa fie parte dintr-o serie. Serie inseamna de la doua borcane de acelasi fel in sus (dar preferabil mai multe) . Oricat de frumos ar fi un borcan, daca nu am macar doua la fel nu intra in colectie.
3. Sa aiba capacul alb sau verde (schema de culori a bucatariei mele). Sau gri.
4. Sa imi trebuiasca neaparat la ceva (sa il utilizez / expun in mod curent)
Bonus: sa se poata curata eticheta relativ usor.

Cand am citit cartea Mariei Kondo (tradusa si la noi sub titlul de Magia Ordinii) imi imaginam un dialog funny cu ea:
MK: Why do keep all these jars?!?
Me: Because I can!!!
MK: Now, seriously, just because you can keep them is not a good reason to hold on to so many.
Me: But, you see... I can't can without them :)

Deci, colectia mea de borcane este folosita in principal la conserve. Anul acesta am facut  100 de borcane de zacusca si vreo 70 de borcane de dulceata / gem / peltea / sirop de gutui (gutuiul meu face productie mare din doi in doi ani). Mi-au mai ramas de anul trecut vreo 25 de borcane de apple-butter (si marul mamei face productie mare tot din doi in doi ani - bine ca alterneaza cu gutuiul meu!)

O alta parte a colectiei este folosita ca recipiente pentru diverse alimente in bucatarie. Practic, multe din seriile de borcane din colectie au inceput prin a fi recipiente pt ingredientele comune folosite zilnic in bucatarie. Pe parcurs, unele dintre seriile mai "scurte" au trecut la borcanele de conserve.

Asa ca, daca tot vorbeam de placerea unui colectionar de a-si expune obiectele si de a se bucura de ele zilnic, iata cateva din seriile mele de borcane de colectie.

Serii lungi:

1. Seria Raureni
E cea mai veche si cea mai mare. Am peste 100 de bucati. E principala serie de borcane pt zacusca. Imi place ca au o forma deosebita, octogonala, sunt foarte rezistente si incap perfect pe rafturile mele de la scara.

Cumpar de la Raureni bulion/ pasta de tomate la 340g , magiun de prune si cate un gem de capsuni sau caise din cand in cand. Pe vremea cand nu faceam eu, cumparam si zacusca de la ei (printre putinele care mi-au placut de pe piata) si alte gemuri.

2. Seria Kamis


Cumparam mustarul frantuzesc  (cel care are doar bobitele intregi). Folosesc borcanelele pentru condimente.

Am avut multe serii pentru condimente, dar cum mustarul se termina relativ repede, am tot acumulat borcanelele de Kamis, si acum condimentele sunt aproape in totalitate in aceasta serie.

Imi place forma si capacul verde. Si dimensiunile sunt potrivite pentru condimente.

Am 28 de bucati in seria asta.

3. Seria Panzani


Cumparam pesto de la Panzani. Am 11 borcanele. Intre timp am descoperit pesto de la Lidl, care e la jumatate de pret, deci seria Panzani se cam limiteaza la ce am deocamdata.

Pana acum au fost folosite la condimente (in poza de mai sus se mai vad 3 din seria asta pe randul de jos). Pe masura ce se termina condimentele le voi inlocui si pe acelea si seria Panzani va trece la borcanele pt dulceata.

4. Seria Prigat


De cate ori mergem la Ikea eu imi iau cate un suc Prigat la sticluta. E deja un ritual. Si pastrez sticla (mi-a placut intotdeauna forma), chiar daca are capac rosu!

Initial tineam in ele seminte si condimente boabe (de in, susan, floarea soarelui decojite, coriandru, chimen, piper negru, piper rosu, etc). De anul acesta au trecut in seria de conserve, folosite la siropul de gutui.

Am 16 sticlute in aceasta serie.

5. Seria Home Garden


Cum scriam in articolul anterior, am cumparat ciuperci in aceste borcane. Mi-a placut linia lor simpla, dar totusi putin diferita de borcanele standard (sunt putin mai zvelte, mai inalte), si aveau deja capac alb.

Folosite pentru ingrediente curente pentru prajituri (fructe confiate, stafide, seminte de mac, fulgi de nuca de cocos, etc) si alte chestii dulci (bomboane, mix pt ciocolata calda, curmale), si o serie de ceaiuri de plante (tei, soc, musetel, sunatoare)

Am 24 de bucati in serie, dar nu voi mai cumpara. Din pacate sticla mi se pare cam subtire, si nu stiu cum va rezista la multiple sterilizari daca ma hotarasc vreodata sa le trec la borcane de conserve.

6. Seria Deutchland


Sunt niste borcanele pe care le-am cumparat din Germania cu diferite gemuri. Mergem vara la rude acolo, si plecam dimineata in diverse plimbari, si ne luam mancare din supermarketuri. Gemurile astea erau foarte bune si relativ ieftine, iar borcanelul imi place tare, ca are deschiderea larga, chiar daca e un borcan mic.

In 4 ani de calatorii am acumulat 9 bucati. Folosite la diverse igrediente acum (sare himalaya, sare grunjoasa, lapte praf, seminte de susan, zahar brun inchis, decoratiuni pt briose, etc). Probabil de la anul, pentru dulceturi.

Serii scurte:

1. Seria Dolmio

A fost o promotie la Plus pe vremuri cu sos de paste carbonara la 70% reducere. A cumpat mama un carton (6 bucati).

Folosite initial la ingrediente pt prajituri sau la condimente.  Acum, la dulceata.



2. Seria Grande familia


Au avut pe vremuri acest tip de borcanele genial (cele din dreapta in poza de mai jos)! Eu sunt innebunita dupa borcanele patrate. Din pacate au intrerupt tipul acesta de borcane si au altele sub forma de amfora acum.

Am apucat sa iau 7 bucati in seria asta. Initial aveam nuci in ele (miez de nuca, migdale intregi, fulgi de migdale, alune, fistic, etc). Apoi le-am folosit la condimente. Anul acesta au fost cu peltea.

3. Seria Bonduelle

Tot borcane patrate, in plus si cu capac verde (cele din stanga in poza de sus)! Ma tot uit la produsele lor, dar sunt in raza de pret cam mare pentru ceace cumparam noi in mod curent.
Am 4 borcane pe le-am luat cand a fost o mega promotie la porumb Bonduelle.

Folosite de la inceput pt conserve.

4. Seria Quatro Stagioni

2 borcane cumparate ca amintire din Florenta (da, stiu, sunt si la noi din astea, dar ale mele sunt din Italia si au valoare sentimentala) . Evident, pline cu paste!

5. Seria Jumbo

2 borcane primite de ziua mea de la o prietena draga. Cu capac verde cu picatele. The Cookie Jar! (si paste celalalt).

Ca idee, nu prea pastrez serii mai scurte de 4. Ultimele 2 sunt exceptii, din motive sentimentale.

Serii de recipiente din plastic

1. Seria Ekoland

Sunt recipiente de plastic de la ceaiuri instant (nu doar Ekoland). Au avut acum 12-13 ani o serie limitata de ceai de mere, cu capacul verde deschis. Desi gustul nu mi-a placut prea tare, am luat in total 5 borcane. Cele cu capac verde inchis sunt de la un produs similar din Kaufland din Germania (tot de ceai de mere).

E cea mai folosita serie din bucatarie cu ingredientele de baza: zahar (alb si brun), orez (de mai multe tipuri), gris, linte rosie, etc

2. Seria JYSK

5 recipiente mai mari gasite la oferta la JYSK. Pt ingrediente de care am nevoie in cantitate mai mare (faina, malai, fulgi de cereale, arpacas si fasole)

Seria "Jars for gifting"


De fapt nu e o serie in sine, pt ca nu intra in colectia propriu zisa. Sunt borcane interesante ca forma dar din care nu am decat unul sau doua, sau poate chiar mai multe, dar nu ma intereseaza colectionarea lor.

Tot aici ajung in final si seriile mai scurte din colectie.

In fiecare an cand fac zacusca sau dulceata pun o parte in astfel de borcane ca sa le pot da cadou la prieteni.

Si la final, ce mi-as dori in colectia mea. As vrea borcane patrate de mai multe dimensiuni, dar cu aceasi forma de baza pt ingredientele curente din bucatarie. Cam asa:



Practic as vrea sa ajung la serii cat mai lungi si cat mai putine (adica sa am doar 2-3 tipuri de borcane). Iar din seriile scurte sa mai ajunga si la stadiul final de "Jars for gifting" (asta ar presupune ca celor din seria curenta sa le fi gasit deja alta casa - si am inca destul de multe in categoria asta)

No comments:

Post a Comment